Ajolinja 7/2025, Pääkirjoitus
Dieselpolttoaineen hinta tulee nousemaan
Dieselpolttoaineen hinta on rauhallisissa lukemissa. Tyyntä kautta voi seurata myrskyisemmät ajat.
Suurvaltajohtajien mielen liikkeitä ja mahtailuja on vaikea ennustaa. Siksi on vaikea ennustaa myöskään sotia ja sitä kautta maailman taloutta. Raakaöljyn hinta kyllä suhdanteissa heittelee.
Varmempia vaikuttimia, jotka nostavat dieselin hintaa, on tulossa. Polttoainejakelun päästökauppa alkaa vuonna 2027, jolloin jakelijat alkavat ostaa päästöoikeuksia, hiilitonneja. Dieselpolttoaineessa, toki myös bensiinissä, on hiiltä ja sen käyttö alkaa maksaa.
Päästökauppa tulee siis nostamaan dieselin hintaa. Jää nähtäväksi, että kuinka paljon. Valistuneet arviot ovat, että 20–30 senttiä litralta. Tämä riippuu hiilitonnin hinnasta markkinoilla.
Polttoaineen jakeluvelvoite tulee myös nostamaan dieselin hintaa. Jakeluvelvoite eli biopolttoaineen osuus polttoaineessa on nyt 16,5 prosenttia. Jos nykyiset päätökset säilyvät, jakeluvelvoite nousee selvästi ja on 34 prosenttia vuonna 2030. Hintaan vaikuttaa biopolttoaineiden raaka-aineet, kuinka niistä taistellaan, kuinka arvokkaiksi muodostuvat.
On dieselin hinnalle myös laskevia ja pysyttäviä tekijöitäkin olemassa. Raakaöljyn tuotannossa on ylijäämäriski, kun automaailma sähköistyy. Näin ollen raakaöljy ei pitkällä tähtäimellä kallistuisi. Dieselpolttoaineen kysyntä hiipuu, kun dieselautojen määrä vähenee.
Orpon hallitus on luvannut hallitusohjelmassa, että ammattidiesel otetaan käyttöön, kun päästökauppa astuu voimaan. Ammattikäyttäjät, kuorma-autoilijat, saisivat polttoaineesta veronpalautusta. Kustannusvaikutus alaspäin lienee 9–17 senttiä litralta. Ammattidiesel, jota Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry on rummuttanut vuosikausia, ei ole kotikutoinen juttu, vaan on käytössä useassa Euroopan maassa.
Dieselin hinta on vuonna 2035 perusskenaariossa 2–2,5 euroa litralta. Voi se olla matalampi, voi se olla korkeampikin. Taloutensa hallitseva kuljetusyrittäjä on toki kirjauttanut kuljetussopimukseensa polttoaine-ehdon, jolloin dieselin hinnannousun maksaja ei näy peilistä.
Mutta mitä korkeammaksi dieselpolttoaineen hinta nousee, sen kannattavammaksi sähköinen kuorma-auto tulee. Sähkön hintaan ei Suomen vinkkelistä katsottuna näyttäisi olevan tulossa suuria nousuja. Mutta meillä on paljon ajotehtäviä, joissa akkusähköiset kuorma- autot vaikuttavat nykyvalossa mahdottomilta. Käyttövoimaennusteet edelleen näyttävät, että diesel tulee säilymään raskaan kaluston valtapolttoaineena pitkään.