Kauppilan karkkikaupassa

02.05.2024 00:00 Ajolinja
Tulosta

Jarmo Seppälä Alajärveltä syöksyi Kauppilan hyllyjen väliin Volvon osia etsimään.

Kauppilan Autohajottamon lukuisat varastot kätkevät sisäänsä entistäjien kaipaamia aarteita. Ja nekös vetkun kevätkeikkalaisia kiinnosti.
 
Veteraanikuorma-autoseura ry:n kevätajoon lähdettiin maaliskuisena lauantaina Parkanosta Fennosteel Oy:n pihasta. Keliltään vaihtelevalle taipalelle lähti 80 autokuntaa.


Kai Huhtakallion ja Carl-Johan Blomqvistin Volvot eivät ole myytävänä, mutta takarivin NextGen-Scaniat sen sijaan etsivät uutta ottajaa.

Suunnaksi otettiin ensin Pramia Oy:n juomatehdas. Sieltä tehtiin parin tunnin pysähdys Kauppilan Autohajottamolle, jonka perkaamattomat aarteet olivat monen keikkalaisen mielestä retken kohokohta. 


Vuoden 2013 Mercedes Actros on saanut ylleen Kauppilassa rakennetun konelavan, joka kävisi mainiosti konevuokraamon tai veteraaniautoharrastajan ajotehtäviin. 8,45-metrisen lavan lastauskorkeus on 1,07 metriä. Liikuntakyvyttömät koneet saadaan kyytiin 8 tonnin vinssillä.

Vetkulaiset ryntäsivät grillimakkarakojun kautta vuosikymmenten aikana karttuneeseen purkuosavalikoimaan, joista tehtiin kauppaa entisaikojen tapaan entisaikojen osilla. Tänä päivänä purkuautot seisovat asfaltoidulla piha-alueella merkeittäin jaoteltuna ja osia irrotetaan aina tarvittaessa. Nykyisen toimintamallin ansiosta osia irrotetaan autoista lähinnä tarpeeseen.


Carl-Johan Blomqvist (oik.) on aloittanut uuden entistämisprojektin, joka kaipaa osia. Matti Kauppila uskoo tämänkin puutteen hoituvan kuntoon.
– Nämä vanhat autot ja osat ovat tunnistamisen suhteen nykyautoja helpompia, kertoo Matti.


NG-sarjan Mercedeksen ovia ei myydä enää päivittäin eikä kuukausittain, mutta Lepistön Topilla on nyt varaovet vuoden 1986 ajokkiinsa.


Jari Kauppilan mukaan purkuosia kysytään ja myydään lähinnä uudempaan, 5–10 vuoden ikäiseen kalustoon. Sen jälkeen kysyntä putoaa ja lisääntyy vasta museoikäisen kaluston kohdalla.


Vetkujen kevätajolla oli mittaa 80 autokuntaa.

Teksti ja kuvat: Ari Perttilä

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI