Kunnossapidon totuuksia

06.02.2024 00:00 Ajolinja
Tulosta

Vuodenvaihteessa Maanrakennus Keräsellä kiinnostuneita ostajia odotti kolme sora-autoksi muunnettua Sisu Polar CK16M -autoa. Vuosimallien 2015-16 autot olivat varsin samankaltaisia, telivetoisia ja perusakseliväliltään joko 3 350 tai 3 450 mm. Runkoa on lyhennetty telin takaa.

Erinomaista työkalumerkkiä ei helpolla pysty vaihtamaan parempaan. Toisekseen hetki tuumailua voi säästää moottorivauriolta. Keräsellä on Suomen suurin Sisu-laivasto.
 
Oululaisessa Maanrakennus Keräsessä on käytetty Milwaukee-työkaluja jo kymmeniä vuosia. Työkalut ovat palvelleet hienosti, ja niitä käytetään lähes kaikkiin tarpeisiin.
 
Jokunen vuosi sitten yrityksen toimitusjohtaja Mika Keränen kävi pohtimaan, olisiko halvemmasta merkistä Milwaukeen korvaajaksi. Hän vei korjaamolle uusia työkaluja kokeiltavaksi.


Maanrakennus Keräsellä on tasavallan suurilukuisin määrä Sisuja, kokonaista 40 autoa. Laumanjohtajana toimii toimitusjohtaja Mika Keränen.

- Puhelin soi pari tuntia siitä, kun olin jättänyt uuden merkkiset työkalut korjaamolle. Soittaja melkein karkasi linjoja pitkin kurkkuuni kiinni, muistelee Keränen.
 
Keränen haki pettymyksen tuottaneet työkalut pois, ja rauha palasi. Jotain kokeilusta opittiin.
 
- Ryobi lienee kotikäyttöön riittävä työkalumerkki, tuumii Keränen.
 
Työkaluissa ja -koneissa ikä ei aina sanele niiden käyttökelpoisuutta. Maanrakennus Keräsellä on käytössään mm. aataminaikaisia paineilmakompressoreita, jotka yhä hoitavat hommansa moitteettomasti.


Maanrakennus Keräsen uusi halli on jo käymässä hieman pieneksi. Yksi ihmeellisimmistä Mika Keräsen toteuttamista ideoista on se, että lisätöitä haluavat autonkuljettajat voivat viikonloppuisin ajaa taksia.

IHKAUUSI HALLI
Yrityksen korjaamo ja toimistotilat sijaitsevat Oulun Ruskossa vuonna 2023 valmistuneessa hallissa. Korjaamossa on kolme partta, ja sen 23 metrin pituus riittää täysmittaisille sorayhdistelmille.
 
Nykyisin ajoneuvot voidaan nostaa pukkien päälle korjattavaksi.
 
- Pyöristä nostavat nosturit asennetaan joskus tulevaisuudessa, lupaa Keränen.
 
Korjaamo palvelee valtaosin yrityksen omaa kalustoa. Viidestä kymmeneen prosenttia töistä tehdään asiakkaille. Suoritettavat toimenpiteet käsittävät mm. rengastyöt, moottoreiden ja vaihteistojen korjaukset ja hydrauliikkatyöt.
 
Yritys maahantuo itse tarvitsemansa varaosat ja tarvikkeet sekä jälleenmyy mm. renkaita. Tähän on syy.
 
- Kotimaiset tukkuliikkeet pitävät liian korkeita hintoja, moittii Keränen.
 
Myös mies eli Mika Keränen tarvitsee huoltoa. Hänet pitää virkeänä mm. pyöräkoneella työskenteleminen, ralliautojen kimpussa touhuaminen sekä oman hallin timpurointi.


Kaksi muttereiden lukitsijaa vanteessa varmistaa, että pahimmassakin katastrofissa neljä mutteria pitää pyörää paikoillaan. Lukitsija lyödään voimalla kiinni muttereihin. Keskelle lisätty mutka antaa varusteelle joustavuutta.

SUOMEN SUURIN SISU-LAIVASTO
- Meillä lienee eniten Sisuja yksityisessä yrityksessä, arvelee Keränen.
 
Kaikki peräti 40 kuorma-autosta ovat Sisuja, joista uusin on vuodelta 2018 ja varttunein vuosimallia 2000. Osa autoista vetää perävaunua yhdistelmänä ja loput liikkuvat nuppina. Autojen lisäksi yrityksen kalustoon kuuluu pyöräkuormaajia, kaivinkoneita ja muita työkoneita.
 
Nykyisin yritys kuljettaa ainoastaan maa-aineksia. Vuonna 2023 ajettiin puuta Kuljetusliike Eskolan alihankkijana, mutta toiminta lopetettiin johtuen vaikeuksista saada ratin taakse kuljettajia. Metsään tähtäävälle kuljettajalle oli tarjolla aikaa oppia asiat.
 
- Kokeneempi kuljettaja opasti noviisia vaikka viikon. Luvattoman rohkeille kuskeille sattui liikaa vahinkoja, toruu Keränen.
 
Myös tekniikkaa passaa moittia kuorma-autojen rikkoutumisista.
 
- ZF:n vaihteistot ovat herkkiä rikkoutumaan osaamattomassa käytössä. Fullerit puolestaan sietävät hienosti väärinkäyttöä, kehuu Keränen.
 
Maanrakennus Keräsen korjaamolla odottaa aina vähintään yksi käyttövalmis moottori ja vaihteisto asentamistaan tarvitsevaan kuorma-autoon. Merkkiuskollisessa talossa tällainen on järkevää.


Saahan pyörillä kulkevia työkalukaappeja kaupastakin, mutta tämän yksilön firman porukka teki itse. Hyvä tuli.

SORA-AUTOJEN RAKENTAMISTA
Maanrakennus Keränen on vastikään ryhtynyt rakentamaan käytetyistä puuautoista sora- autoja. Valmiit autot tarvittaessa muutoskatsastetaan maa-ainesten kuljettamiseen. Ajoneuvot hankitaan Suomesta ja merkkinä pidetään yritykselle tutuksi tullut Sisu.
 
- Tämä on paljon puhuttua kierrättämistä, toteaa Keränen.
 
Merkittävimmät osat, kuten lavat ja kippisylinterit, otetaan romutettavista sora-autoista.
 
- Läheiseen Hailuodon ja mantereen väliseen pengertiehen tullaan käyttämään erittäin karkeaa louhosmateriaalia. Siksi lavoihin vaihdetaan sen kulumisesta riippumatta aina uusi Hardox-teräksinen pohjalevy, linjaa Keränen.
 
Vaikutelmaksi tulee, että yritys on ryhtynyt sora-autojen rakentajaksi tosissaan. Muunnettavia Sisuja riittää, ja niille on kysyntää.


Tähän pakettiin Milwaukee on yhdistänyt virtalähteen, työkalujen akkulaturin ja vieläpä radion.
 
HYDRAULIIKKA JA PAINEILMA TALVELLA
Maanrakennus Keräsen sora-autot viettävät talvensa ulkona.
 
- Autoille on parempi talvehtia pihalla pakkasessa kuin esimerkiksi käydä välillä lämpimässä hallissa, kertoo Keränen.
 
Niin talvihorrostavien kuin ajossa pysyvien kuorma-autojen ilmankuivaimet täytyy vaihtaa ennen talvea. Samoin ilmasäiliöistä on poistettava kondenssivesi.
 
- Pakkasen ja lämpimän välillä vaihtuvat lämpötilat keräävät kuorma-autojen paineilmajärjestelmiin kondenssivettä, kuvailee Keränen.
 
Kaivinkoneiden hyvinvoinnin rajana voidaan pitää -25 °C. Tällöin vähintään puolen tunnin lämmityskäytöllä ja varovaisella aloituksella säästetään tekniikkaa. Tätä kylmemmällä säällä kaivutyötä ei pitäisi tehdä.
 
Puutavarakuormaimia joudutaan käyttää kylmemmässäkin, jolloin hydrauliikkaletkuja rikkoutuu heti tai viiveellä. Laite kuin laite, päällepäin epäilyttävältä näyttävät hydrauliletkut kannattaa vaihtaa hyvän sään aikana.


Lämpölava on käytännössä pakollinen asennettava varuste.
 
PYÖRÄT PYSYKÖÖT KIINNI
- Melkeinpä harkitsin hitsata pyörien mutterit kiinni, muistelee Keränen.
 
Taannoin mielipahaa hänelle tuotti ajoneuvojen pyörien irtoaminen lämpötilojen vaihtelun seurauksena. Muttereiden asennonosoittajien hyötyyn hän ei edelleenkään usko.
 
Jos pyörien mutterit löystyvät, paripyöräasennuksessa kaksi vannetta menee pilalle. Kaikki pultit pitää korvata uusilla ja napakin saattaa tuhoutua.
 
Pitkän etsimisen jälkeen Keränen löysi ruotsalaisen innovaation, jossa iso prikka lyödään lekalla kahden mutterin päälle. Tuote on osoittautunut erinomaiseksi. Kahdella lukitsijalla varmistetaan, että vähintään neljä mutteria pitää pyörän aina paikoillaan.


Korjaamokäynti tarvittiin seurauksena siitä, ettei kuljettaja kylmäkäynnistyksen yhteydessä huomannut tuhoisan alhaista öljynpainetta.

TUHOISA KYLMÄKÄYNNISTYS
Sanonnan mukaan vahingosta viisastuu, vaan ei rikastu.

Tammikuussa 2024 eräs kuljettaja käynnisti pitkään seisoneen Sisun. Parinkymmenen asteen pakkasessa hän kiireen riivaamana kipaisi muualle jättäen auton lämpenemään ja täyttämään paineilmasäiliöitään. Öljynpaineen varoitusvalon ja mittarin varoitukset jäivät häneltä huomaamatta. Kymmenkunta minuutin kuluttua moottori oli sammunut - kiinnileikkautumiseen.
 
Moottorivaurio johtui siitä, että öljypumppu oli mennyt jumiin eikä nostanut öljynpainetta. Niinpä voitelua vaille jääneet laakeriliuskat hirttivät kiinni.
 
Auto korjattiin parissa päivässä omassa korjaamossa. Uusiksi menivät kampiakselin laakerit ja männänrenkaat. Samalla kertaa oli järkevää säätää moottorin venttiilit, minkä ei tietenkään liittynyt moottorivaurioon.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI