Monen toimen Myllymäet

10.05.2023 00:00 Ajolinja
Tulosta

Myllymäen moniosaajat: Matias Myllymäki (vas.), Terho Myllymäki, Rauli Myllymäki ja Nuutti Myllymäki.

KM Rahdin syömähampaita ovat kapellilavat niin vetoautoon kuin perävaunuun. Yritys on myös kuljetusliike ja kalustokauppias.
 
Kalervo Myllymäki aloitti kuljetustoiminnan Soinissa 90-luvun taitteessa yhdellä sora-autolla. Kysyntä sahatavaran kuljetuksista toi yritykseen ensimmäisen kapelliyhdistelmän vuonna 1994 ja soran ajo alkoi pikkuhiljaa jäämään taka-alalle.
 
- Kassu oli mennyt polttopuita hakemaan tuosta Kohiwoodilta joku viikonloppu ja kyselivät että kiinnostaisiko lankun ajo. Siitä se sitten lähti, Rauli Myllymäki muistelee.
 
Samoihin aikoihin alkoi myös päällirakenteiden suunnittelu sekä toteutus omiin autoihin ja tarpeisiin. Toimiva ratkaisu alkoi kiinnostaa myös muita yrittäjiä ja nykyisin lokinsiipikapelleja Soinissa rakentuu vuositasolla noin 20 yhdistelmän verran.


Tämä perävaunu on valmistumassa Hanhelalle Kuusamoon.
 
SEKATYÖVELJEKSET
Kalervon pojat Terho Myllymäki ja Rauli Myllymäki ovat lapsuudesta saakka osallistuneet yrityksen jokapäiväiseen toimintaan ja auttaneet erilaisissa työtehtävissä. Veljesten omat pojatkin ovet jo toiminnassa mukana eli kolmannessa sukupolvessa hommat jatkuvat.
 
Terholta on luonnistunut jo nuoresta pojasta alkaen niin kaivinkoneiden, pyöräkoneiden kuin kuorma-autojen käsittely ja huollot. Rauli vastaa kuorma-autojen ja perävaunujen ulkomaantuonneista ja osittain myynnistä. Pyöräkoneita ja kaivinkoneita tulee myös, lähinnä myytäväksi. Kalusto noudetaan pääasiassa Pohjoismaista. Rauli toimii myös ajoittain rahdinkuljettajana. Vakituisesti huollossa ja kokoonpanossa työllistyy seitsemän henkilöä.
 
- Kärryjen rungot tilataan Matecilta, jos uutta tehdään. Tulee valmis pohja, peräovet ja etusermi. Siihen hitsaillaan sitten kapellit päälle. Nupin lavat tehdään alusta asti itse yleensä. Peitot tilataan IPE-Peitteeltä Himangalta, Rauli toteaa.


Rauli Myllymäki esittelee omakehitteistä, testattua ja hyväksyttyä sidontalenkkiä.

OMAA KEHITYSTÄ
Raudan ollessa päärakennusmateriaali painoa kapelleille kertyy maltillisesti. Asiakkaat ovat olleet laatuun hyvinkin tyytyväisiä ja kysyntä on kasvanut tasaisesti. Autot varustellaan asiakkaan haluamalla tavalla ja loppuun asti eli suoraan liikenteeseen.
 
Yhteistyössä on mukana myös JS-Pinta, jonka kautta tilataan hyttien teippaukset. Sisustuksen ilmeen muuttaminen onnistuu yhteistyöllä kokkolalaisen Westcustomsin kanssa.
 
- Koitettiin tehdä vähän ohuemmasta materiaalista itselle omaan käyttöön ja todettiin, ettei kestä. Tuollaisen normiyhdistelmän tyhjäpaino pyörii näillä rakenteilla 23- 26 tonnin paikkeilla. Kärryn pituus ja akseleiden määrä vaikuttavat, veljekset ynnäilevät.
 
Päällirakenteet kestävät omissa ajoissa huoltamalla noin kolmen alustan verran. Lainsäädännön muutokset aiheuttavat välillä päänvaivaa myös Soinissa.
 
- Suunniteltiin oma sidontalenkki, kun lainsäädäntö muuttui. Mistään ei saanut yht’äkki UO-hyväksynnän omaavia, kun muutos tuli eikä kukaan oikein tuntunut tietävän, kuinka nyt toimitaan. Kehiteltiin sitten oma ja käytiin läpi luparuljanssi. Saatiin hyväksynnät ja nyt ei sitten muuta ole käytetty kuin omaa sidontalenkki, Rauli Myllymäki sanoo.


KM Rahdin kuljetuskalusto viikkolevolla.

KOOKKAAT TILAT
KM Rahdin asemapaikkana oli pitkään yrittäjien kotipaikka. Vuonna 2004 Soinin Kuninkaanjoen yritysalueelle nousi halli, jossa kuorma-autojen huollot ja korjaukset on helpompi suorittaa. Samalla saatiin myös uudet sosiaali- ja toimistotilat hallin yhteyteen.
 
Kuorma-autojen rakennustyötä on myöhemmin helpottanut hallialueen laajennukset. Erillinen maalaushalli löytyy sekä oma pesulinjasto. Tilojen kasvaessa on moni asia helpottanut.
 
- Ei tarvitse enää huoltaa omia autoja pihalla viikonloppuisin, kun saatiin lisätilat. Samoin peseminen on nyt mukavampaa. Ennen pestiin pihalla pakkasessa ja nyt lämpöisessä hallissa, on vissi ero, Rauli naurahtaa.


B-linkkiin valmistuva kapellilava.

KULJETUSTOIMINTAA
Rahtia ajetaan 12 yhdistelmällä ja lähes kaikissa autoissa on omat kapellit. Kohiwood sekä Keitele Timber ovat pääasiallisia työllistäjä lankun ajossa. Puolikkaita löytyy kaksi kattoristikon ajosta Kotasen puutyöllä.
 
- Lankkuja mennessä ja paluina ajetaan mitä milloinkin. Mies per auto periaatteella autot pyörivät pääasiassa ja viikonloppuisin aina huilataan. Itse toimin sekatyömiehenä, välillä tulee tuurailtua tienpäälläkin, Rauli sanoo.
 
Uutta autoa rakennettaessa otetaan kuljettajan mielipiteet huomioon. Näin saadaan mieluinen työkalu.
 
Pyöräkoneitakin löytyy viisi ja ne ovat Kohiwoodin palveluksessa. Henkilöstöä on noin 30. Viimeisten vuosien poikkeustilanteet eivät juurikaan ole Soinissa näkynyt.


Tässä tehdään kapellilavaa vetoautoon.
 
- Ei ole vaikuttanut korona oikeastaan kuljetuksiin eikä päällirakennepuoleenkaan. Tulevaa syksyä odotellaan nyt mielenkiinnolla, että mitä tapahtuu. On niin hinnat nousseet, että jossain välissä niiden vaikutukset alkavat pakostakin näkymään, Rauli tuumaa.
 
Pienestä on siis Soinissakin lähdetty ja pitkälle on tultu. Jos otetaan katsetta tulevaisuuteen, niin miltä siellä näyttää?
 
-Kasvuahan on tähän asti ollut tasaisesti. Jos samanlaisena jatkuu, niin hyvä on. Tulevasta ei koskaan tiedä, mutta samoilla linjoilla jatketaan eli asiakas edellä niin kuljetus kuin päällirakennepuolellakin. Eiköhän tässä pärjäillä. Työntekijöille saa antaa suuret kiitokset, eihän ilman kunnon porukkaa mikään pyöri, Rauli Myllymäki kiittelee.

Teksti ja kuvat: Risto Penttilä

TILAA AJOLINJA!