Hätäapua Pihtiputaalta

16.02.2023 00:00 Ajolinja
Tulosta

SKAL ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto toi reilut puoli miljoona kilomeriä ajetun henkilöautonsa jarruremonttiin Riitamoille. Työn otti vastaan Tomi Riitamo. Pihtiputaalla Alvajärvellä asuva Ylälehto kertoo olleensa Riitamon rengas ja autohuollon asiakas jo usean vuoden.

Kun kuorma-autosta hajoaa korpitaipaleella rengas, apu voi olla lähempänä kuin kaukainen kallis huoltoauto. Riitamot auttavat nelostiellä kulkevia.
 
Kun Jyväskylästä lähdetään Suomen halkaisevaa nelostietä pitkin kohti pohjoista, niin seuraava isompi kaupunki on vasta Oulu lähes 350 kilometrin päässä. Jos tällä pitkällä korpivaelluksella täysperävaunuyhdistelmän perävaunusta tyhjenee rengas, niin silloin ovat hyvät neuvot tarpeen.
 
Entisajan kuljettajat kaivoivat rengasrikossa työkalut esille ja vaihtoivat varapyörän tai jopa paikkasivat renkaan tien päällä. Nykyisin ajetaan sukkasillaan siisteissä ohjaamoissa. Remontintekoajat alkavat olla takanapäin, eikä nykyisten sisärenkaattomien renkaiden korjauskaan enää tien päällä ilman erikoislaitteita onnistu.
 
Jos huoltoauto lähtee Jyväskylästä vaihtamaan uuden renkaan Pihtiputaan korkeudelle, niin lasku on helposti 2 500 €:n paikkeilla. Pihtiputaalta löytyy kuitenkin Riitamon rengas ja autohuolto Oy, jossa on myös raskaan kaluston rengaskoneet.


Hinaus- ja kuljetusautona on MAN L2000 14.224 vuodelta 1999.
 
TYHJÄSTÄ ALOITETTIIN
Jouni Riitamo on edesmenneen pihtiputaalaisen kuljetusyrittäjän Heikki Kemppaisen vävypoika, Heikin tyttären Mervin aviopuoliso. Karinaisissa Turun kupeessa varttunut mies oli saanut isältään opit: Jos ei tee työtä, niin ei silloin pidä syödäkään ja työt eivät tekevältä lopu.
 
Isän oppien siivittämänä Jouni aloitti 90-luvun alkupuolella Pihtiputaalla rengasja autohuoltoyrittäjänä Heikki Kemppaiselta hänelle siirtyneen omakotitalon alakerran kuorma-autohalleissa. Tyhjästä aloitettiin, mutta vähitellen asiakaskunta alkoi kasvaa. Osa tuli käymään pelkästä uteliaisuudesta kuuntelemaan puheliaan yrittäjän Turun murretta.
 
- Siinä sivussa sitten mukavia jutellen saatettiin tehdä rengaskaupat, muistelee Jouni Riitamo.
 
Vuosien kuluessa toiminta kasvoi. 2000-luvun alussa hankittiin isommat toimitilat junaradan takaa Mainlahdentieltä. Tiloja on jo useamman kerran laajennettu. Sukupolvenvaihdos tehtiin pari vuotta sitten, kun pojat Joni Riitamo ja Tomi Riitamo astuivat päävastuuseen.
 
- Olen mukana puuhastelijana, Jouni Riitamo toteaa.


Riitamon rengas ja autohuollolla on myös raskaan kaluston rengaskone. Jouni ja Joni Riitamo laittavat vanteelle uutta kuorma-auton rengasta.

RENKAITA JA REMONTTEJA
Riitamon rengas ja autohuolto on keskittynyt henkilö- ja pakettiautojen huoltoihin ja korjauksiin. Toinen tukipilari on rengaspalvelut.
 
- Myydään, korjataan, asennetaan ja säilytetään renkaita kottikärryn pyöristä alkaen aina isojen maansiirtokoneiden renkaisiin, kertoo Joni Riitamo. Henkilö- ja pakettiautojen siirtoja varten on hinausauto. Palveluihin kuuluu lisäksi hätäapukorjaukset tien päällä ja niitä tehdään myös raskaalle kalustolle. - Tien päällä tehtäviin palveluihin lähtijä olen yleensä minä. Huomatkaa, että täällä maaseudulla on eri hinnat kuin kaupunkien merkkikorjaamoilla. Parhaassa tapauksessa rekka jatkaa matkaa rengaskorjauksen jälkeen jopa alle 500 euron laskulla, Jouni Riitamo kehaisee leppoisalla Turun aksentilla.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!