Kyllä kestää!

10.06.2022 00:00 Ajolinja
Tulosta

Muovilaatikot on tehty kestämään. (Kuvalähde: Modul-System).

Modul-Systemin lähtökohtana on laatu ja palvelu, mutta ei halpa hinta. Suurlujuusteräksiset kalusteet kestävät monen pakun iän.
 
Modul-System varusteisia ajoneuvoja valmistuu Suomessa vuosittain 1 500 - 2 000. Näistä 400 asennetaan Modul-System Finlandin omissa pisteissä Turussa ja Espoon Koskelossa, jossa on myös pääkonttori.
 
Suurempia jälleenmyyjävarustajia ovat SE-Mäkinen, Assistor-Uuttera ja Autoverhoomo Look. Lisäksi on 13 pienempää aktiivista pistettä.
 
- Olemme markkinajohtaja huoltoautoissa Suomessa, mikäli sillä mitään merkitystä edes on, tuumaa Modul System Finlandin toimitusjohtaja Jirka Sottinen.
 
Pakettiautojen toimitusvaikeudet näkyvät. Joitain merkkejä saa varusteluun nopeammin, joitain hitaammin. Tänään tehdään niitä, jotka on myyty viime kesänä.


Vaikka pisin suurlujuusteräksinen laatikko olisi vedetty kaksi metriä ulos, silti kestäisi Jirka Sottisen istua. Lattia on kevyttä alumiinikerroslevyä.
 
Tiettynä korona-aikana kotimaassa oli hiljaista, silloin Modul-Systemin asentajat menivät kiireapuun Ruotsiin ja Norjaan.
 
- Olemme autotehtaan jatke, Sottinen sanoo.
 
Tällä hän kuvaa Modul-System huoltoautokalusteiden ja -varusteiden järjestelmällisyyttä. Jokainen komponentti on tarkasti varaosanumeroitu ja sama laatuajattelu ulottuu ympäri maailmaa. Vuodessa varustellaan kymmeniä tuhansia pakettiautoja. Modul-System on ruotsalainen merkki, juuret ovat 50 vuoden takaa.
 
Sottisen mukaan tyypillisellä asiakkaalla on 150 huoltoautoa. Sarjatuotantomaisuuden ja moduuliajattelun myötä samaan laatuun ja tuotetarjontaan pääsee kiinni myös yhden auton yksityisyrittäjä. Kun kansainvälisen hissiyhtiön ajatuksesta kehitettiin kierrätettävät muovilaatikot, niitä saa nyt kuka tahansa.


Modul-System kalusteita valmistuu vuodessa arviolta 50 000 ympäri maailmaa. Kuva on Sprinter-esittelyautosta.

JOPA KOLMANTEEN AUTOON
- Pelkällä hinnalla emme kilpaile. Tavoitteemme on, että asiakas saa rahalleen parhaan vastineen meidän varusteluissamme, sanoo Jirka Sottinen ja istahtaa koko painollaan huoltoauton tavaratilassa ulosvedetyn laatikon päälle.
 
Salaisuus on SSAB:n suurlujuusteräs, josta laatikostot on valmistettu. Samaa teräslaatua käytetään autojen turvavarusteissa. Ja on ohutta, kevyttä.
 
- Kalusteita siirretään jopa kolmanteen autoon, Sottinen sanoo.
 
Se tarkoittaa reippaasti yli kymmenen vuoden ikää.
 
Lattialla ei ole tyypillistä pakuvaneria, josta ajan hammas syö pinnan. Lattia on alumiinipintaista komposiittilevyä. Se on todella kevyttä. Toki siihen tulee vuosien myötä naarmuja, mutta ominaisuudet eivät häviä.
 
- Meille aluksi naurettiin, nyt on hymy hyytynyt, Sottinen kertoo lattiamateriaalistaan.
 
Alumiinikenno liimataan lattiaan. Tämä kiinnitystapa on noussut arvoon arvaamattomaan, koska sähköautojen lattioita ei saa porailla.
 
Sähköistymisen myötä auton energiatalouteen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Kun polttoainekäyttöinen lisälämmitin saattoi tehdä ennen huoltoautoon 26 asteen helteen, nyt riittääkin kosteudenpoisto. Turhat lämmöt syövät akkua ja auton toimintamatka lyhenee.


Laatikoista, salkuista, jopa kassakaapeista, saa moduulaariset hyllystöt.
 
KEHITYKSEN KÄRJESSÄ
Huoltoautovarustuksista on 3D-kuvat, joita hyödynnetään verkkoportaalissa. Asiakas voi halutessaan koota peruskalustuksen itse netissä. Ensin määritetään automalli ja akseliväli, sitten selviää tarjonta. Valintojen perusteella voi sitten lähettää tarjouspyynnön.
 
Modul-System tarjoaa nimensä mukaisesti paljon modulaarisia ratkaisuja, myös jakeluautovarustusta. Ohjaamon ja tavaratilan välille saa oven, sellainen on esimerkiksi pikajakelujätti UPS:n Sprinter-Mersuissa.
 
Sähkövarustusta on tarjolla laajasti ja lisää kehitellään jatkuvasti. Esimerkiksi nykyauton laturia ohjataan monesti niin energiataloudellisesti, että akkujännite laskee liian alas ja tavaratilasta häviävät sähköt. Tämä estetään invertterillä ja pienellä lisäakulla.
 
- Kattovilkut kasataan itse ja ovat radioaaltotestatut, valoja on monenlaisia. Ja kuljetusputket ovat alumiinia, ei viemäriputkea, Sottinen kertoo esimerkkejä.
 
Moniin huoltoautoihin asennetaan myös paikannus. Tämän ymmärtää, jos asiakkaalla on satoja autoja ja niiden liikkeistä halutaan selkoa. Mutta on se myös turvallisuuskysymys - vaikka olisi vain yksi auto ja siellä kassakaappi.
 
Modul-System varusteluja voidaan tarkastella ja ohjata omalla kännykkäsovelluksella.
 
- Laadusta ja palvelusta ei tingitä, Sottinen toteaa.
 
Valmistusvirheille on oikeastaan ikuinen takuu. Asentaja korjaa vian mukisematta, jos sellainen todetaan eikä kyse ole väärinkäytöstä.
 
Ja jokaisesta Modul-Systemin varustamasta autosta löytyy ohjekirja ja siitä asennuspaikan yhteystiedot.

AKSELIVAAKA, MYÖS KUORMA-AUTOON
Modul-System tarjoaa myös vaakajärjestelmää, joka mittaa akselipainot. Se toimii yksinkertaisesti näin: Alustassa on kiinteä referenttiboksi, johon akselissa olevan anturin pystyliikettä verrataan.

Erityisesti pakettiautot menevät herkästi ylikuormaan. Tehdasvarusteisia akselipainovaakoja ei kevyessä kuljetuskalustossa ole, koska ne ovat rautajousisia.

Modul-System toimittaa vaakasovellusta myös raskaaseen kalustoon, usein etuakselille. Kuorma-autojen kaikki alustatyypit ja akselit eivät ole saatavilla ilmajousituksella - ja aina sellaiselle ei ole edes halua, vaikka tarjontaa olisi. Vaakaratkaisu käy millaiseen jousirakenteeseen vain.
 
Modul-Systemin vaakalukemia voidaan katsella myös kännykkäsovelluksen kautta.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!