Tallinn Truck Show 2022

02.09.2022 00:00 Ajolinja
Tulosta

Vierailijoita viikonlopun aikana kävi noin 9 000.

Viron rekkanäyttelyssä päästiin jututtamaan paikallisia kuljetusyrittäjiä.
 
Hyppään Seppälän Jarmon Volvon vänkärin penkille Tallinnan satamassa. Etuautoksi lähtee poliisi ja kerätään letka kasaan. Torvet soivat ja kadunvarsilla ihmettelijöitä riittää.
 
- Nyt on ameriikkaa, hyvä meininki! todetaan yksissä tuumin.
 
Nyt kuudetta kertaa järjestetty Tallinna Truck Show keräsi paikan päälle noin 80 ajoneuvoa, suurin osa Suomesta ja Ruotsista. Tilaa laululavalla on ja kaikki autot saatiin esille mukavan väljästi.
 
Perjantaina tervetulopuheen päätyttyä oli käsky lyödä joka autosta torvet soimaan ja olipahan konsertti! Ruokapaikkoja ja jos jonkinlaista kojua löytyi vähintäänkin riittävästi. Viikonlopun aikana tuli testailtua useampaakin lajia ja makoisaa oli. Hintakaan ei päätä huimannut ja sai vatsansa täyteen takuulla.


Seppälän Jarmon iki-ihana Volvo F0.

- Mukavasti kävi vierailijoita lauantai aamupäivän sateesta huolimatta, totesi Liisa Linros, yksi järjestäjistä.
 
Ensi vuonna näyttely järjestetään näillä tietoa 7.-9.7. Kyllä Tallinnassa tunnelmaa oli, kannattaa lähteä käymään.
 
- Suuri kiitos kaikille ja tervetuloa taas ensikesänä, toivottelee Liisa.
 
Kiitos itsellenne, minä ainakin tulen.


Herentesin autot ovat järjestään perusnättejä työkaluja. Sisustoihinkin on panostettu.

VIRON TOISEKSI SUURIN
Osastolla on kuusi Scaniaa kärryineen. Nättejä ovat, vaikkei suurempaa taiteilijaa ole autojen ulkonäköä ollut suunnittelemassa. Teipit, rosterit, valoa ja hyvältä näyttää. Väliin on rakennettu lavoista sohvat pehmusteineen, pöydät ja musiikkilaitteet.

Isäntä Rein Aav kertoo perustaneensa Herentes yrityksen vuonna 1996. Autoja on 115 ja kärryjä 140, joista lämpösäädeltyjä on 40. Joka kuljettajalla on kuittipeli. Kun mies on lomalla, niin silloin on autokin. Henkilöstöä on 130.
 
Kapelliautot liikkuvat pääsääntöisesti lenkillä Viro - Ruotsi - Norja - Venäjä ja sama uudestaan.
 
- Sodan takia vähän tökkii tällä hetkellä, todetaan miltei yhteen ääneen.
 
Lämpösäädellyt kuljetukset kulkevat Suomen kautta Pohjois-Norjaan.


Rein Aav pyörittää Viron toiseksi suurinta kuljetusyritystä.
 
- Mennessä viedään paljon polttopuuta. Kalaa alaspäin Tanskaan, Suomeen ja Baltiaan, ynnäilee Rein.
 
- Polttoaineen hinta huolettaa, saa nähdä kuinka tässä vielä käy. Osa asiakkaista pysyy taksojen kanssa perässä, osa ei. Ensi talvi tulee olemaan monelle kova, mies tuumailee.
 
Kuljettajista on Viron puolella melkoisen vaikeaa löytää osaavaa työvoimaa. Yksi kymmenestä kokeilijasta on hyvä ja jää taloon.
 
Herentes on suurin Scanian huoltoasiakas Virossa, mutta ei kauan. Omat huoltotilat toimistoineen ja kaikkineen päivineen ovat juuri valmistumassa.
 
- Neliöitä piisaa ja tonttiakin on. Mahtuu autot pihaan, Rein virnuilee.


Heinosen vuoden 2021 FH-Volvo on kerryttänyt kilometrejä 60 000.

LÄMPÖSÄÄDELTYÄ SUOMEEN
Torstaina autot vielä etsivät paikkaansa. Selän taakse kurvasi tuoreen näköinen Volvo, nätti ja konstailematon puolikas. Jonossa ensimmäisenä oleva Veiko Körgend ehti hetken jutustella.

Veiko ja Kari Heinonen perustivat Suomeen vuonna 1995 K.Heinonen kuljetusyrityksen, joka toimii nykyisin Eestissä Veikon käsissä. Volvoja ja Scanioita löytyy yhteensä seitsemän ja lämpösäädellyt kuljetukset kulkevat Suomen ja Viron välillä. Kuljettajia löytyy saman verran, kuittivehkeillä ajellaan. Elintarvikkeet päätyvät Suomessa pääasiassa Keskon, Inexin ja Lidlin terminaaleihin.


Veiko Körgent, isäntä itse.
 
- Kilometrejä kertyy maltillisesti, laivalla ja terminaaleissa menee aina oma aikansa, Veiko Körkend toteaa.
 
Kärryt ovat kaksitasoisia, väliseinällisiä ja pääasiassa Schmitzejä.

Teksti ja kuvat: Risto Penttilä

TILAA AJOLINJA!