Mörkö montulla

24.05.2022 00:00 Ajolinja
Tulosta

Ohjaamon lattia on noin 170 senttiä maasta ja alin joustoaskelma 60 senttiä. Teräksinen etupuskuri on niin ylhäällä, että kohtauskulman kanssa ei tule ongelmia.

Renault Trucks K 8x8 Xtream mahtimonttuauton kaikki akselit vetävät ja lavalle voi ottaa 30 tonnia.
 
Renault Trucks Suomi järjesti huhtikuun lopulla kolmen paikkakunnan Offroad-kiertueen. Ajolinja kävi Hausjärvellä Karhin montulla tutustumassa mielenkiintoiseen jokapyörävetoiseen monttupeliin, jollaisia harvoin näkee.
 
K 8x8 Xtream on tehtaan esittelyauto, joka oli tullut Ranskasta. Suomi on ensimmäisiä maita, missä auto poikkesi.
 
K-sarjalaisessa on korkea keula, vahvat akselit ja rumpujarrut. Koeajokin tekninen massa on 50 tonnia, mutta olisi tarjolla suurempaakin. 8x8:n saa 54-tonnisena, kun ottaa vieläkin järeämmän takapään. Ja jos olisi vain teliveto, silloin saataisiin 10-tonniset etuakselit ja päästäisiin 56 tonniin.


KH Kipperin lava on tehty Puolassa Hardox HB 450 teräksestä.

Kun monttupelillä ajetaan suljetulla alueella, kukapa niitä massoja niin tarkkaan kyttäilee. Kantavuutta on 30 tonnia. Suomalaisella maantiellä sallittu hyötykuorma tipahtaisi noin 14 tonniin. Välitykset olisivat kyllä maantielle käypäiset, kun 80 km/h:ssa kone kiertää 1400, suurimmalla suoralla vaihteella.
 
Koeajokki oli paraabelijousisella takapäällä, joten auto kulkee tyhjänä yllättävän pehmeästi. Ei ole pomppulauta.
 
Perustekniikka on tuttua Renaultia ja Volvoa. 13-litrainen rivikuutonen tuottaa 520-hevosvoimaa. Optidriver-vaihteiston (lue I-Shift) alapäässä on yksi ryömintä (1:19,4), toinenkin olisi saatavilla (1:32).


Tehtaan esittelyautossa on kaksi istuinpaikkaa matkustajille. Ratissa nyt Tampereen seudun Renault-myyjä Arto Matinlassi.

KIERTOKYTKIMESTÄ LISÄVETOA
Koeajokki on uudistunutta Evolution-mallisarjaa. Merkittävin muutos käytännön ajossa on ratin säädön muuttuminen helpommaksi, nopeammaksi ja laajemmaksi. Ratti vapautuu vasemman jalan edestä poljinta painamalla.
 
Vetojärjestelmässä on automaattiasento, jossa etummainen etuveto kytkeytyy tarpeen mukaan telivedon avuksi. Näin tapahtui välillä myös tyhjänä ajettaessa.


Nyt kaikki vetää ja lukot ovat päällä. Toiseen etuakseliin saa vedon, kun kytkee vaihteiston manuaalille.

Kun kierretään vetotapavalitsimesta edelleen, kytkeytyy ensin perälukko. Mutta vasta vaihteiston siirto manuaaliasentoon kytkee vedon toiseen etuakseliin. Sitten mennäänkin oikein jäykästi, kun kaikki lukot ovat päällä.
 
8x8 tulee silloin tarpeeseen, kun lähdetään möyrimään tosimaastoon. Sellaista on sähkölinjojen ja teiden työmailla. Ja joku oli Renaultin kiertueella kysellyt jokapyörävetoista hinausauton alustaksi.
 
Kaivosautot ajavat tyypillisesti kovilla pohjilla selviä reittejä, joten teliveto riittää. Tällainen kova pohja oli myös Karhin montulla.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!