Ensimmäinen XXL-Globe ja viimeinen FH16-520

07.10.2021 00:00 Ajolinja
Tulosta

XXL-Volvoa ei ehditty teipata Salosen väreihin ennen Härmän näyttelyä.

Power Truck Show:n kalustomeressä oli sellaisia Volvoja, joita ei toisia Suomesta löydy. Näihin lukeutuivat myös Markku Salosen harvinaiset Volvot Vinkkilästä.
 
Kuljetusliike Markku Salonen Oy on Vehmaan Vinkkilästä. Kalustoon kuuluu kymmenkunta Volvoa ja yksi Scania. Autoilla ajetaan mm. raakakiveä ja betonielementtejä.
 
- Eilen hain Forssasta. Aikaisemmin ostin Volvot Turusta, Forssa toimii paremmin, kuljetusyrittäjä Markku Salonen kertoo Härmän näyttelyssä uuden XXL-Volvon hankinnasta. Myyjänä toimi Pekka Virtanen.
 
Auto on Suomen ensimmäinen upouusi FH4-Volvo erikoispitkällä hytillä. Kyse on siis uusimmasta mallisarjasta, jonka valmistus alkoi tämän vuoden maaliskuussa. Ei maailmallakaan näitä XXL-hyttisiä montaa varmaan ole. Salosen Globetrotter XXL on TC-koneinen FH500, Volvon ylpeys.


Kuljetusyrittäjä Markku Salonen esittelee XXL-hyttiä. Alavuoteen leveys on 110 cm.

Uuden XXL-Volvon rekisteritunnus on MS-68. Se oli Salosen ikä auton tilausvaiheessa viime syksynä, nyt kuljetusyrittäjä on 69-vuotias. Monen muunkin Salosen auton rekisteritunnus alkaa MS-kirjaimilla. Yrittäjän oma ajokki on Volvo FH16-700.
 
Salonen esittelee Ajolinjalle XXL-Volvon hyttiä, joka on 25 senttiä pidempi kuin vakiomittainen makuuhytti. Ohjaamon pituutta ei sivulta välttämättä heti huomaa, sillä jatko on piilossa takatuuliohjaimen takana. Jatko yltää puoliväliin tuuliohjainta.
 
Hytin jatkon huomaa myös sivulokeroista. Niiden takaosassa on yhdistävä kapea käytävä. Valo pilkottaa toiselta puolelta, kun luukut ovat auki.


Salosen FH16-Volvo, entinen kiviajokki, on kunnostettu täysin.
 
FH16-520
Toinen harvinaisuus Salosen kalustossa on neliölamppuinen FH16-Volvo. Se on viimeinen tätä 16-litraista mallisarjaa Suomeen tullut. Tämän jälkeen oli muutama vuosi, kun 16-litraista Volvoa ei ollut lainkaan saatavilla. Se oli monelle FH16-friikille raskasta aikaa.
 
Salosen ”kuustoistanen” on vuoden 2001 elokuulta. Ajokilometrejä on takana 1,1 miljoonaa.
 
- Tämä on ollut alun perin kivenajossa, kertoo Volvon kunnostuksessa mukana ollut Ari Hänninen.
 
Salosen Volvon 16-litraisen voimalinjassa on voimaa kuin pienessä kylässä. Alkuperäinen teholukema 520 hv ei pidä paikkaansa. Moottorille ei ole tarvinnut tehdä mitään, kun huollot on tehty ajallaan.


Alustan keskellä on punaiset valot, jotka heijastuvat kardaanista. On pimeässä näyttävä ilmestys.
 
- Lamellikytkin vaihdettiin vetokisoja ajatellen. Autosta tuli näin hieno, niin ei sitä taida raaskia kisoihin viedä, yrittäjä Salosen tuumaa.
 
Yläpetin suojamuovit irrotettiin vasta nyt Power Truck Show:ssa, kun autossa yövyttiin.
 
Ajolinjalla oli ajatuksissa mennä tutustumaan Kuljetusliike Markku Salosen Volvo- kalustoon laajemminkin Vehmaalle.
 
- Pidetään matalaa profiilia, Markku Salonen toteaa.

SALOSELLA ENSIMMÄISIÄ MAAILMASSA
”Kyllä Salosen Volvo oli eka uusimallinen XXL, joka on toimitettu Suomeen, mutta ei ole ainoa maailmassa. XXL-ohjaamoita valmistetaan useampi viikossa Göteborgissa Tuven tehtaalla.

Ensimmäisiä uusimallisia XXL-hyttisiä maailmassa uskaltaa kyllä sanoa, koska Salosen Volvo on rakennettu maaliskuussa viikolla 18. Toinen uusimallinen XXL on saapumassa Suomeen syyskuun lopulla.”

Reino Manninen
Myyntijohtaja, Volvo Finland Ab

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!