Team Tapani Trucking ja näyttävät lavettiveturit

17.11.2025 00:00 Ajolinja
Tulosta

Team Tapani Trucking yrityksen Scanioiden lipassa lukee Muoniodalen, kuvaten yrityksen sijoittumista Muoniojoen varrelle. Etuvasemmalla on ´Sisu’ Scania.

Pohjois-Ruotsissa Suomen rajalla on autoiltu neljättä sukupolvea ja kalusto vain komenee.
 
Team Tapani Trucking, virallisemmin Tapanis Entrepenad, on Ruotsin Pajalasta, Muodoslompolon kylästä, josta on 15 kilometriä Suomen puolelle Muonioon. Kuljetusyrityksen juuret ovat niinkin kaukaa, kun vuodessa 1913. Silloin Uno Tapani osti kylän ensimmäisen taksin.
 
Unon poika Rolf Tapani jatkoi ja hankki busseja puutavara-autoja vuonna 1926. Rolfin sairastuttua vastuun otti hänen poikansa Ingemar Tapani. Nyt yrityksen puikoissa on neljäs sukupolvi, veljekset Emil Tapani ja Anton Tapani, ja toiminta on keskittynyt erikoiskuljetuksiin.
 
Team Tapani Trucking yrityksen näyttävä kalusto jysähti viime vuonna ryminällä suomalaisten tietoisuuteen, kun ’Tuntematon sotilas’ teemainen Scania 770 S oli Power Truck Show:n paras. Auto oli mukana Härmässä tänäkin vuonna, mutta nyt perässä oli irrotettava lisäakseli, viides. 12-tonninen akseli kääntyy vapaasti, mutta lukittuu 30 km/h nopeudessa.
 
Ruotsissa on perusperiaatteena, että lisäakseli ei muuta sallittua kokonaismassaa, vaan siihen vaikuttaa ääriakseliväli. Tapanin autoilla ajetaan erikoiskuljetuksia myös Suomen ja Norjan puolella.


Kaivosmallin Scania, hakku seinässä. Mutta tasalattiainen S-malli ei ole kaivosauton hytillä.

KAIVOSHAKKU SEINÄLLÄ
Tapanin Scanioita oli tänä vuonna esillä Power Truck Show:ssa kolme, joista kaksi oli esillä myös viime vuonna. Upouusinta näyttävyyttä oli Scania 660 S, joka on kolarilaisen Juha Vaattovaaran ajokki. Teemana on elokuva Sisu vuodelta 2022.
 
Sisu-elokuvan päähenkilö Aatami Korpi hahmo on maalattu Scanian hyttiin molemmin puolin. Hän oli menettänyt perheensä Talvisodassa ja sotimiseen kyllästyneenä oli aloittanut kullankaivajana. Scanian sisäseinässä onkin kaivoshakku. Tapanin erikoiskuljetukset liittyvät monesti kaivosteollisuuteen.
 
Ruotsalaiset eivät ole viimeisen sadan vuoden aikana sotineet. Sotaiset teemat ’Sisu’ Scaniassa ja ’Tuntematon sotilas’ Scaniassa ovat ymmärrettäviä, sillä Tapanin veljesten isoisä on taistellut Suomen rivissä Talvi- ja Jatkosodassa.


Juha Vaattovaara on saanut tänä vuonna pokata monet pokaalit.

”MAHTAVA SUORITUS”
’Sisu’ Scania nappasi tämän vuoden Härmän näyttelystä kansainvälisten rekkavetureiden kakkospalkinnon, oli Super Truck luokan kolmas, näyttelyn neljänneksi paras. Auto on nyt siis Power Truck Show:n mestariluokassa ja niin kävi myös Trailer Trucking Festivaaleilla Mantorpissa. Siellä 660 S oli yleisöäänten perusteella mestariluokan kakkonen ja raadin mielestä uusien rekkavetureiden paras.
 
Ja tätä ei voi sivuuttaa. ’Sisu’ Scanian maalauksen Mantorpin näyttelyn raati noteerasi kovatasoisessa koitoksessa kolmanneksi parhaaksi.
 
- On se mahtava suoritus. Olen kuitenkin itse maalannut auton alusta loppuun, kertoo torniolainen maalari Mika Jefremoff.
 
Homma nytkähti liikkeelle pari vuotta sitten Mantorpissa. Siellä Anton Tapani sanoi Jefremoffiille, että maalaat heidän seuraavan auton. Anton antoi myöhemmin maalausteeman.


”Tuntematon sotilas” Scaniassa on tarvittaessa lisäakseli perässä, irrotettava.

- En heti innostunut Sisu-teemasta. Kun katsoin elokuvan kolme kertaa, sitten alkoi tulla ajatus, mistä tässä on kyse. Kulta on pääteemana, maalauksessa onkin lehtikultaa, kulta paistaa alta, Jefremoff tuumaa.
 
Lakkaa on viisi kerrosta kuvien päällä, välihionnan jälkeen on lakattu vielä 3-4 kerrosta.
 
Jefremoff on maalannut Tapanin ’Sisu’ ja ’Tuntematon sotilas’ Scanioiden RST Steelin valmistamiin karjapuskureihin häivytyksiä metallivärein. Kolmannenkin Scanian puskuri on tulossa samaan teemaan.


- Ensi vuonna tulee 35 vuotta täyteen maalaustöitä, Mika Jefremoff kertoo.

MAALAUSTA VUODESTA 1991
Torniolainen Mika Jefremoff hommasi ensimmäisen kynäruiskun 14-vuotiaana vuonna 1991. Hän maalaili ensin keulamerkkejä, ilmanohjaimia, yhteen pulla-autoon kattospoilerin. Ensimmäinen kuorma- automaalauksen Jefremoff teki autoilija Kauko Kokkoselle.

2000-luvun alussa Jefremoff meni töihin Outokummun terästehtaalle, mutta on jatkanut kuitenkin koko ajan maalaustöitä. Pitkään hän maalasi Herajärven Kuljetuksen Scanioita, joihin tuli keskimäärin kuva pari, mutta näitä autoja ei ole rekkanäyttelyihin tuotu.
 
Viimeisimpinä vuosina on maalausasiakkaina olleet muun muassa Jukka Hanhisuanto Ranualta, Harri Maaninen Raahesta, Samuli Suorsa Helsingistä (Torniosta kotoisin), Kuljetus Maliniemi Torniosta ja Viljo Härkönen Oy kahdella Scaniallaan. Nykyisin Jefremoffia työllistää RST Steelin karjapuskurit, joihin hän tekee asiakkaan toiveiden mukaisia erikoismaalauksia.
 
Jefremofilla on maalaukseen sadan neliön halli, johon mahtuu nuppiauto sisään. Kotipihaan on ollut rakenteilla pitkään 300 neliön halli, mutta maalaukset ja terästehdastyö on hidastanut valmistumista.
 
Sen verran voi raottaa, että Pohjaset täyttää ensi vuonna 70 vuotta. Sinne on tulossa juhla-auto, johon on tulossa Jefremoffin kädenjälkeä.
 
Kuvateippaukset ovat autoissa lisääntyneet. Mitä siihen suhtautuu motiivimaalari?
 
- Teippauksista puuttuu käsityön leima, Jefremoff sanoo.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI