Vatkaava ohjaus kuntoon

06.10.2025 00:00 Ajolinja
Tulosta

Wihurin Teknisen Kaupan aluepäällikkö Jesper Kieloaho ja nykyaikainen rengasnostimella varustettu Hunter HD Elite tasapainotuskone, amerikkalaisen Hunterin lippulaivamalli. Kuormitettuna tasapainotettavan pyörän suurin halkaisija voi olla 1 321 mm ja leveys 495 mm. Koneen veroton hinta on 17 000 €.

Modernilla tasapainotuskoneella korjaantuvat hankalienkin ajettavuusongelmien juurisyyt, jotka juontavat renkaisiin.
 
Korjaamoilla ilmenee ajoittain tapauksia, joissa auton renkaista johtuvat tärinät, värinät, ohjauksen puoltaminen tai ratin vatkaaminen jatkuvat, vaikka pyörät ovat juuri tasapainotettu ja pyörien asentokulmat säädetty. Syynä on usein se, että renkaiden tasapainotus tehdään ilman kuormitusta. Silloin ei tule huomioitua, miten pyörä eli rengas-vanneyhdistelmä käyttäytyy kuormitettuna ajotilanteessa tien päällä.
 
Yksikään rengas ei ole absoluuttisesti täysin virheetön. Renkaan pienet muotoja jäykkyyserot aiheuttavat kuormitetussa renkaassa voimavaihteluita. Seurauksena voi olla ratin vatkaaminen kovemmassa vauhdissa tai jatkuva häiritsevä värinä tai ohjauksen puoltaminen. Ongelmat korostuvat erityisesti isoilla ja leveillä renkailla raskaasti kuormitetussa autossa suuremmilla ajonopeuksilla. Pitkään jatkuessaan renkaiden ongelmat heikentävät ajomukavuutta, kuluttavat renkaita epätasaisesti ja ennenaikaisesti sekä rasittavat erityisesti pyörän laakereita ja pyörän tuennan niveliä.
 
PYÖRÄT PYÖREIKSI
Nykyaikaiset tasapainotuskoneet ovat pitkälle kehitettyjä tietotekniikan ja tarkkuusmittausten yhdistelmiä. Esimerkiksi Witekin maahantuoma amerikkalainen Hunter HD Elite kuuluu alan parhaisiin. Se kykenee mittaamaan automaattisesti vanteen ja renkaan heitot erikseen. Lasersensorit mittaavat vannetta ja kuormitusrulla puolestaan renkaan pyöreyttä.
 
Kone analysoi mittaustulokset ja kertoo, voidaanko pyörästä saada riittävän pyöreä eli tasapainotuskelpoinen muuttamalla renkaan ja vanteen asentoja toisiinsa nähden. Käyttäjä saa selkeät ohjeet, mihin asentoon rengas pitää kääntää vanteella. Pyörästä saadaan mahdollisimman pyöreä, kun vanteen korkein kohta ja renkaan matalin kohta sovitetaan kohdakkain.


Pienet virheet renkaan rakenteessa heikentävät ajomukavuutta, ellei niitä eliminoida. Renkaan rakenne: 1) kulutuspinta, 2) renkaan sivu, 3) kudoskerrokset 4) reunavaijeri 5) vyöt
 
OHJAUKSEN PUOLTAMISEN ELIMINOINTI
Jos ohjauskulmat on todettu oikeiksi, mutta auto silti pyrkii sivulle, seuraavaksi katse kannattaa suunnata renkaisiin.
 
Renkaan kudosten epäsymmetria tai renkaan kuluminen toiselta reunalta aiheuttaa sen, että kuormitettu rengas rullaa hieman vinoon eli ilmenee sivuvetovoimaa. Ensin sivuvetovoimat mitataan tasapainotuskoneella, sitten pyörien sijoittelua muutetaan niin, että vastakkaiset voimat kumoavat toisensa.
 
Kehittynyt tasapainotuskone pystyy simuloimaan tietokonenäytöllä pyörien paikkojen vaikutukset auton kokonaissivuvetovoimaan. Näin optimaalisimmat pyörien paikat ovat tiedossa ilman muita toimenpiteitä.
 
TASAPAINOTUS KUORMITETTUNA
Renkaan tasapainotus kuormitettuna tarkoittaa, että rengasta ei pyöritetä perinteisesti tasapainotuskoneessa vapaasti ilmassa, vaan sen kulutuspinnan päälle painetaan kuormitusrulla. Tällöin rengas rullaa ikään kuin tienpintaa vasten.
 
Tasapainotus on ”piste iin päälle”. Eli se tehdään oikeaoppisesti vasta sitten, kun rengas- vanneyhdistelmä on ensin saatettu mahdollisimman pyöreäksi. Ajomukavuuden lisäksi renkaan ja vanteen yhteensovittaminen säästää parhaimmillaan jopa 35 % tasapainoissa.

WITEK
Keväällä 2025 lanseerattu Witek kokoaa Wihuri Oy:n Teknisen Kaupan tarjoamat ajoneuvotekniikkaan liittyvät tuotteet ja palvelut saman brändin alle. Palveluiden kirjo kattaa korjaamolaitteet, työkalut, lämmitys- ja ilmastointiratkaisut sekä niihin liittyvän huollon ja koulutuksen raskaan ja kevyen kaluston korjaamoille.

Autokaluston sähköistyminen siirtää korjaamotoiminnan fokusta entistä enemmän auton alustaan ja korjaamotekniikkaan. Witek tarjoaa tähän tarpeeseen relevantteja ja moderneja työkaluja ja ratkaisuja.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI