
Kevyen kuljetuskaluston koreissa NEK on vahva tekijä, kuten Iveco Dailyjen korituksissa.
NEK on vahva kevyen kaluston korittaja, mutta valmistuu Närpiössä kori isompaankin autoon. Fixer-huoltoautojen koritus ja varustelu on toinen päätuote.
Närpiöläinen NEK aloitti valmistamaan vuonna 1985 asuntovaunuja. 90-luvulla pääpaino alkoi siirtyä kuorma-autojen koreihin ja myöhemmin laajemminkin kuljetuskaluston päällirakenteisiin. Suurimmat vientimaat heillä ovat Norja ja Ruotsi.
NEK työllistää tällä hetkellä 35 työntekijää ja valmistaa vuosittain noin 300 koria. Arvoihin ja toimintatapoihin kuuluu asiakaslähtöisyyden lisäksi suoruus, rehellisyys, helppous ja perinpohjainen suunnittelu. Pohjalainen tekemisen meininki ohjaa työtä, ja asiat kerrotaan niin kuin ne ovat. Näin kertoo NEK:in toimitusjohtaja Marko Koski.

NEKin myyntipäällikkö Tero Saari (vas.) ja toimitusjohtaja Marko Koski uusien varusteluun tulevien Renault-alustojen vierellä.
PÄÄTUOTTEET
NEK tekee enimmäkseen jakelukoreja sekä Fixer-huoltoautokoreja, jotka varustellaan asiakkaan toiveiden mukaan avaimet käteen- periaatteella. Huoltoautoilla voidaan mennä esimerkiksi työkoneiden luokse hoitamaan huollot ja korjaukset eli suuria koneita ei tarvitse roudata korjaamolle. Käyttäjiä voivat olla mm. rengaspajojen päivystysautot, jotka antavat apua tien päällä.
Huoltoautokorin kyljessä olevissa luukuissa on monesti ”öljybaari”. Pumpulla saadaan vanhat öljyt imettyä koriin rakennettuun jäteöljysäiliöön. Tuore uusi öljy saadaan ylempää löytyvistä öljyruiskuista.
- Huoltoautolla voi mennä esimerkiksi tehtaaseen tekemään jonkun laitoshuollon, NEK:in myyntipäällikkö Tero Saari kertoo.


Raskaampaakin koritetaan. Kuvassa kaasu-Volvo NEK-korilla. Kylmä- ja lämpöluokat onnistuvat sekä myös vielä luokituksia vaativammat lämpötilan tasaisuudet ympäri korin, joka on tärkeää esimerkiksi lääkekuljetuksissa.
- NEK ONE-pakettiautojen vakioidut korit ovat markkinoilla löytäneet hyvin paikkansa ja niitä tehdään paljon, Koski sanoo.
NEK saatetaankin joskus mieltää paketti- ja jakeluautojen varustelijaksi. Raskaampaakin kalustoa kyllä koritetaan.
- Isoissa kolmiakselisissa meillä on uskollinen asiakaskunta, Tero Saari sanoo.

Fixer-huoltoautokorit varustellaan asiakkaiden tarpeen mukaan.
SäÄHKÖAUTOJEN VARUSTELUA
NEK räätälöi päällirakenteen asiakkaan toiveen mukaisesti ja monet kokonaisuudet ovat monimutkaisia. Sellaiseen tuotantoon ei automatiikka ja robotit oikein taivu.
Kevään aikana NEK on kehittänyt toimintaansa edelleen, toukokuussa he audioivat ISO 9001:2015 toimintajärjestelmän sekä ostivat liiketoimintakaupalla alihankkijalta korielementtien valmistuksen kokonaan takaisin omaan omistukseen. Myös sähkö- ja kaasuautoja varustellaan rutiininomaisesti.
- Viime aikoina yhä enenevissä määrin on varusteltu sähköautoja, Yli sata on jo tehty, eivät aiheuta ongelmia nekään, Marko Koski kertoo.


Öljybaarin alaosassa on letkukela jäteöljyjen imemiseen ja ylempänä tuoreöljyjen ruiskut.
Sähköiset jakeluautot painavat akkujen takia paljon jo pelkkänä alustana.
- On tärkeä saada jokainen kilo pois sähköauton korirakenteesta, sen kanssa tässä työtä tehdään, Tero Saari toteaa.
Teksti: Juho Kauranen, kuvat: Juho Kauranen ja NEK