
Kuljetus Taimisen tämän vuoden toukokuussa valmistunut 76-tonninen kasettiyhdistelmä. Vetoautona Scania R770 kahdella vetävällä ja kolmella ohjaavalla akselilla. Perävaunu on Kaupen valmistama ja lavat ovat Jokopan KHT-kasettijärjestelmällä.
Taimiset Korialta ovat kuljettaneet vuodesta 1947 lähtien. Autoissa luotetaan Scaniaan, kärryissä Kaupeen.
- Tämä uusin kaupelainen on jo kuudes Kausalasta hankittu perävaunu, kuljetusyrittäjä Ville Taiminen kertoo.
Taiminen kehuu perävaunujen olevan kestäviä ja Kaupelta saa, mitä halutaan eli perävaunu tehdään tarkalleen asiakkaan toiveiden mukaiseksi. Pyörät ovat pyörineetkin Kuljetus Taimisella lujaa, koska yhtiön liikevaihto on Finderin mukaan kolminkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana. Vetoautoihin Taiminen haluaa voimaa ja siksi Scanian suurin vinkkelikoneinen 770-heppainen oli tässä uudessakin kasettiyhdistelmässä ainoa vaihtoehto.

Nykyinen ja tuleva kuljetusyrittäjä. 11-vuotias Niilo Taiminen pesee ja siirtelee piha-alueella kuljetuskalustoa ja on muutenkin innolla Ville-isän mukana autohommissa.
AUTOMIESSUKUA
Taimiset ovat pyörittäneen kuljetusliiketoimintaa jo kolmen sukupolven ajan. Isoisä Artturi Taiminen aloitti vuonna 1947 ja 1970-luvulla isä Pentti Taiminen jatkoi. Kuljetus Taiminen Oy aloitti Ville Taimisen toimesta vuonna 2010. Neljännen sukupolven automieskin on jo kasvamassa, 11-vuotias Niilo Taiminen pesee kuljetuskalustoa ja on muutenkin innolla isänsä mukana yrityksen toiminnassa.
NELJÄLLÄ SCANIALLA
Kuljetus Taimisella on kaksi sorakasettiyhdistelmää, yksi lava-kuorma-auto ja yksi puuauto siirtoajoon. Sorakasettiyhdistelmillä ajetaan pääasiassa oman tuotannon kiviaineksia. Lava-kuormuri on Destialla asfalttisoran ajossa ja puuautolla ajetaan raakapuuta Hallan satamasta UPM:n tehtaille.
Kaikki autot ovat isomoottorisia V8-Scanioita.Kolme on mallia R770 ja yksi on R730. Työntekijöitä on kymmenen ja ajossa lisäksi puolenkymmentä aliurakoitsijaa. Liikevaihto koostuu kuljetusliiketoiminnasta ja kiviainesmyynnistä.
Vuoteen 2017 asti Taiminen ajoi yhdellä autolla ilman palkattua työvoimaa. Sen jälkeen yhtiö on kasvanut voimakkaasti. Kasvun suurin ajuri on ollut oma kiviainestuotanto ja myynti.
- Jotain on tehty oikein, Ville Taiminren toteaa.

Yhdistelmän ulkonäkö on tehty Kuljetus Taimisen tyyliin Santala Print Oy:ssä teippaamalla.
SCANIA R770 JA KAUPE-PERÄVAUNU
Taimisen R770 Scanian ja Kaupen neliakselisen perävaunun lavat ovat Orimattilassa toimivan Jokopan valmistamia. Perävaunun lavan asensi Kaupe ja vetoauton lavan Taiminen asensi itse. Kasetointijärjestelmä on mallia KHT eli Kokkolasta KH-Tec Oy:n valmistama ja perävaunun lava liikkuu rullien päällä.
Rosterit ovat RST-Steeliltä ja lisävalot Lazerin Elite-mallistoa. Yhdistelmän ulkonäkö on tehty siniseen pohjaväriin teippaamalla Kuljetus Taimisen kaluston näköiseksi Lapualla Santala Printillä, Marko Klemolan suunnittelemana.
- Tuli ensimmäisen kerran sellainen teippaus kuin halusin, laatutyötä Klemolalta, Taiminen kertoo.
Teksti: Ari Jääskeläinen, kuvat: Ari Jääskeläinen ja Ville Taiminen