Kuhinaa kuin muurahaispesässä

18.06.2025 00:00 Ajolinja
Tulosta

Kollit, valtaosin pahvilaatikot, alkavat olla pääpiirteissään oikeassa järjestyksessä. Katosta roikkuvissa laudoissa paperit kertovat kollien vastaanottajien postinumeroalueet ja paikoin myös kaupunginosan nimen.

Kolliveikkojen Transitit suihkivat Oulun, Pohjois-Pohjanmaan ja Meri-Lapin alueella. Kuurikuljetukset eivät ole hienostelua, vaan monelle sopivin ratkaisu.
 
Suuret kansainväliset kuriiripalveluyhtiöt, kuten DHL, TNT ja FedEx, eivät ole jyränneet pienempäänsä alleen. Miten oululainen Kolliveikot pysyy hengissä?
 
- Me teemme asiat vähän paremmin ja asiakkaiden kannalta laadukkaammin, avaa lähetti- ja kuriiripalvelu Kolliveikot Oy:n toimitusjohtaja Tero Suorsa.
 
Siviilissä tavallisen ihmisen arkea elävä Suorsa on käyttänyt kilpailevia kuriiri- eli pikalähettipalveluita, joten hän puhuu myös kokemuksestaan. Kuriirifirmoilla on erilaiset vaatimukset toiminnalleen.
 
- Me pyrimme aina ensin soittamaan asiakkaallemme ja sopimaan tarvittavat yksityiskohdat. Jos soittaminen ei onnistu, lähetämme viestin.
 
Vanhan liiton äänipuhelu on reaaliaikainen ja varmistaa, että vastaanottajan kanssa saadaan asiat kerrottua ja sovittua. Puhelinsovellukset eivät yllä samaan varmuuteen.
 
Ajat ovat muuttuneet, eivätkä kaikki ihmiset vastaa oudosta numerosta tulevaan puheluun. Jos vastaavat, jotkut saattavat jopa suivaantua heitä itseään hyödyttävästä, lyhyestä puhelusta.


Kolliveikkojen Tero Suorsa ei ole lähiaikoina ole aikeissa laajentaa yrityksen n. 300 m2 kokoista hallia. Paineita moiseen kuitenkin asettaa verkosta tilattavien tuotteiden lukumäärän alati jatkuva kasvu.

KUIN 1000-OSAINEN PALAPELI
Kolliveikkojen toimipisteessä Oulun Oritkarissa käy tohina, kun pakettiautoja valmistaudutaan kuormaamaan. Amatöörin silmin arvioituna erilaisia kolleja, paketteja ja rahtilavoja riittää kuin 1000-osaisessa palapelissä paloja. Näiden seassa autonkuljettajat järjestelevät omaan ajoneuvoonsa tulevat tavarat karkeasti ottaen oikeaan järjestykseen. Runsaan kahden metrin korkeudessa lukuisat paperilappuset merkitsevät useimmin tarvittavien alueiden nimen, postinumeron tai jokin muun tarkenteen; tarvittaessa nämä kaikki.
 
Kunakin päivänä kuljetettava tavarapaljous tuodaan halliin yöllä kuorma-autoilla. Lajitteluvuoro aloittaa työnsä aamuyöllä.
 
Suorsan kokeneet silmät tulkitsevat hallin tavaramäärän rauhallisemmaksi.
 
- Sanoisinko, että tänä aamuna hallissatavaraa on kohtalaisesti.
 
Koronapandemian aikana pakettien lukumäärä räjähti. Sittemmin niiden koot tuntuvat hieman pienentyneen, aprikoi Suorsa.


Taustan diesel-Transiteissa näkyy Kolliveikkojen punaista väriä sisältävä logo. Etualan E-Transitin sähkökäyttövoimaa tuodaan esille siniseksi vaihdetulla värillä.

TRANSITMIES
Rahti asetetaan pakettiautojen tavaratiloihin purkujärjestykseen, paitsi jos kyseessä on esimerkiksi 200-300 kiloa painava kuormalava. Tavallisesti pakun tavaratila loppuu ennen kantavuutta.
 
Suorsa näkyy olevan valantehnyt Fordmies.
 
- Kaikki automme ovat uusia Ford Transiteja. Täyssähköisellä E-Transitilla ajetaan Oulun tiheään asutuilla alueilla. Sillä tuotetaan mahdollisimman vähän häiriötä ympäristölle, mutta palvelee se myös imagon kohottajana. Jos sähkö-Transitin hinta ei olisi lähes puolitoistakertainen dieseliin verrattuna, meidän koko laivasto saattaisi olla sitä versiota, Suorsa kertoo.
 
Kolliveikkojen ajoneuvot yltävät vähintään Euro6-päästöluokkaan, vaikka yrityksen kuljetuksissa ei vaadita tiettyjen euroluokkien täyttymistä tai lähipäästöjen nollatasoa. Julkisyhteisöillä ja suuryrityksillä tilanne voi olla toinen.
 
Puhtaan valkoisia autoja koristaa vain Kolliveikkojen logo, vaikka yritys ajaa runsaasti kuljetuksia eräälle tummanruskeista autoistaan tunnetulle jättimäiselle kuriiriyhtiölle.
 
Suorsalla on rekkakortti, mutta raskasta kalustoa hän ei aio yritykseensä lisätä. Niitä kahlitsevat säännöt kiusaisivat Kolliveikkojen liiketoimintamallia.
 
Yhteen pakettiautoon on asennettu takalaitanostin. Silläkään ei voida auttaa asiakkaita, jotka pyytävät tarjousta esimerkiksi usean merikontin kuljettamisesta, kuten on käynyt.


Rekisterikilven EUR-kirjaimet vahvistavat Tero Suorsan viestin. Täyssähköiset pakettiautot ovat vielä turhan hintavia korvatakseen tyystin dieselkaluston.

KURIIRI OLISI JÄRKEVÄ VALINTA
Kolliveikot ottaa kuljetuksia vastaan arkisin kello seitsemästä alkaen ja palvelee noutoasiakkaita terminaalissa aamuisin kello 7-9. Oulun lähialueille ja naapurikaupunkeihin Kemiin, Tornioon ja Raaheen suuntaavia ReittiKOLLI-vakioreittejä on seitsemän, ja ne lähtevät liikkeelle viimeistään kello 8:30. Taannoisten kuntaliitosten myötä maalaiskaupungiksi muuttuneen Oulun periferiaa ei kuitenkaan voida palvella yhtä kattavasti kuin muita osia.
 
- Kuriirikuljetus mihin vain osoitteeseen Kemiin voi käsittää enimmillään kaksi 30 kilon kollia. Kun tämä maksaa vajaat 30 €, ainakin me pidämme palveluamme edullisena, kalkuloi Suorsa.
 
Palveltavia asiakkaita kertyy noin 400-450 päivässä. Lähetyksiä toimitetaan niin pakettiautomaatteihin kuin asiakaspalvelijoille, jotka käsittelevät lähetykset manuaalisesti.
 
Suorsa harmittelee, etteivät monetkaan ihmiset ole oivaltaneet kuriirikuljetusten järkeviä hintoja ja vaivattomuutta arjen tavallisissa kuljetustarpeissa.
 
Ihmiset toki käyttävät Kolliveikkojen palvelua vastaanottaessaan pakettejaan maailmalta, vaikka eivät aina asiaa oivalla.
 
- Ehkä he luulevat asioivansa yhdysvaltalaisen päämiehemme kanssa käyttäessään muun muassa tämän lähetystenseurantajärjestelmää, veikkaa Suorsa.
 
Alihankintana tehtävät kuljetukset itse asiassa muodostavat suurimman osan Kolliveikkojen kuljetuksista.


Kaikki Kolliveikkojen Transitit ovat H2-korkeita ja pituuskoodiltaan L3. Dieselversioiden noin 11 m3 tavaratila ja 1250 kilon kantavuus riittävät miltei kaikkiin tarpeisiin. E-Transitin 835 kilon kantavuus ja 10 m3 tavaratila ovat nekin tarpeeksi autolle tyypillisissä lyhyissä kaupunkikuljetuksissa.

TOIMINTAA ME-HENGESSÄ
Suorsa pitää yrityksen maltillista kokoa yhtenä avaimena hyvään asiakaspalveluun.
 
- Satapäisen kuljettajajoukon jäsenenä olisit yksi monesta, mutta tämän kokoisessa yrityksessä pystymme puhaltamaan yhteen hiileen. Me kaikki haluamme tehdä työmme hyvin. Kolliveikkojen asiakas tietää, että lähetys menee perille, Suorsa sanoo.
 
Kuljettajan sukupuolella ei ole merkitystä, mutta elämänvaiheella kyllä. Vain iltaopiskelija pystyisi Kolliveikoilla yhteensovittamaan työn ja opiskelun. Autonkuljettaja joutuu noudattamaan asiakasyritysten tavanomaista päiväaikaan keskittyvää toiminta-aikaa, vaikka suurimman osan kuljetuksista vastaanottaa yksityishenkilö.
 
Erään nuoruudesta kumpuavan piirteen Suorsa on huomannut autonkuljettajissa.
 
- Varhain käynnistyvää työpäivää kohtaan tunnetaan pientä nihkeyttä.
 
Kuljettajien työvuoro alkaa aamulla klo 7. Työn luonteen vuoksi joustava työaika ei ole mahdollinen.
 
Suorsa on lukenut nettikeskusteluja pikakuljetustoimialan laiminlyönneistä ja toimittamatta jätetyistä lähetyksistä.
 
- Sataprosenttisen varmasti meidän väestämme jutut eivät ole kertoneet.
 
Ymmärrettävä rajoite on esimerkiksi se, että Postilla lienee taloyhtiöihin parempi pääsy kuin Kolliveikoilla ja muilla kuriirifirmoilla. Kolliveikoilla asiaa ei tietenkään käytetä palvelulupauksen rikkomiseen.
 
- Toisinaan mekin saamme asiakkailta negatiivista palautetta, jotka usein johtuvat väärinkäsityksestä. Jos GPS-seuranta osoittaa pakettiauton pysyneen kohteessa viisi minuuttia, kuljettaja takuulla on tämän ajan yrittänyt tavoittaa asiakasta.


Kolliveikkojen kalusto on uutta. E-Transit (vas.) on vuoden vanha ja loput dieselkäyttöiset pakut vain runsaan kuukauden ikäisiä.

TEKEVÄLLE SATTUU
Kolliveikot ei ole palaamassa elintarvikekuljetuksiin, vakuuttui Suorsa menneistä vuosista.
 
- Kokeilimme muutama vuosi sitten elintarvikkeiden kylmäkuljetuksia, joka osoittautui tappiolliseksi.
 
Eräänä talvena kuljetuksia ajaessaan Suorsa avasi kuljettajan oven, jolloin ilmavirta lennätti valkoisen kirjeen ulos ja vielä pakun alle. Kun kirjettä seuraavassa kohteessa ei löytynyt, Suorsa palasi sitä etsimään ja löysikin karkulaisen. Sydämentykytyksiä, ei muita menetyksiä.
 
Onnistuneempaa tekemistä Suorsalle on yrityksen johtaminen.
 
- Pienen yrityksen on helppo reagoida erilaisiin tilanteisiin. Kuluja pitää seurata koko ajan, Tero Suora kertoo.

Teksti ja kuvat: Seppo Alaruikka

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI