Rengaskulut lisääntyvät rajusti sähköautoissa

02.11.2022 00:00 Ajolinja
Tulosta

Rengaskauppiassisarukset Hämeenlinnasta eli Teija Vekka-Pirhonen ja Teppo Vekka. Kuvassa ollaan heinäkuussa Tawastian rekkanäyttelyssä.

Suomessa raskaan kaluston renkaita pinnoitetaan muuta Eurooppaa enemmän. Yksi pinnoittamo on Parolassa.
 
Kun puhutaan Hämeenlinnasta ja rengasbisneksestä, on puhuttava Vekasta. Myös linja-autopuolelta tutut Vekat ovat samaa sukua.
 
Teija Vekka-Pirhonen vetää RengasCenter-ketjuun kuuluvaa Rengas-Vekkaa ja veljensä Teppo Vekka Pentep-pinnoittamoa. Vanhemmat Pentti Vekka ja Eila Vekka ovat Vekan rengasliiketoiminnan alullepanijat. Pentepin toiminnassa on mukana myös Tepon vaimo Sari Vekka.
 
Vuonna 1980 perustetulla Rengas-Vekalla on raskaaseen kalustoon erikoistunut toimipiste Moreenin teollisuusalueella. Muuta toimintaa palvellaan Kaurialan toimipisteessä.
 
- Olin 15 vuotta tiskin takana. Siinä tuli mieleen, että pinnoituksessakin riittää tekemistä, Teppo Vekka sanoo.
 
Ja Teppo kuvaa käsillään, kuinka vähän yksi rengaspinta vie tilaa yhteen raskaan kaluston renkaaseen nähden.
 
JOPA VIISI KERTAA PINNOITETTU
Pentep on Bandag-pinnoittamo ja on toiminut vuodesta 1992. Parolassa moottoritien kupeessa on oltu kymmenen vuotta.
- Olemme Suomen toiseksi suurin yksityinen pinnoittamo, Teppo Vekka kertoo.
 
Suurin on Lapin Kumi.
 
Suomessa raskaan kaluston renkaiden pinnoituskerroin on kaksi. Se on eurooppalaisittain iso lukema.
 
- Kaupunkibussin renkaita on pinnoitettu meillä jopa viisi kertaa, Teppo Vekka kertoo.
 
Pentep on merkittävä tekijä bussipuolen rengaspinnoituksessa, mutta yhtä lailla kuorma-autokokojakin pinnoitetaan. Pentepin uuniin mahtuu paistumaan 22 rengasta kerrallaan.
 
Kuljetuskalustona Pentepillä on kaksi kuorma-autoa ja pakettiauto. Renkaita viedään ympäri Suomea. Yhtenä merkittävänä asiakkaana on mm. neljän toimipisteen Kantolan Rengas, joka on vahva raskaan kaluston rengaskauppa.
 
RÄMÄLEET HARVOIN PINNOITETUISTA
Menneenä kuumana kesänä tien päällä näki useita renkaiden kumiriekaleita.
 
- Rämäleistä yli puolet on uusista renkaista. Yleensä runko on saanut iskun ja sitten vyöpaketti irtoaa, Teppo Vekka kuvaa.
 
Vekka kehottaa katsomaan hajonnutta rengasta: Irtoavassa kuoressa on mukana teräskudosta eli kyse ei voi olla pelkän pinnan irtoamisesta. Pinnoitus ei ole siis pettänyt.
 
Pentepillä vialliset rungot huomataan huolellisessa ammattilaisen tekemässä tarkastuksessa ennen pinnoitusta. Rengasrungoiksi valitaan tyypillisesti Micheliniä ja Bridgestonea. Ne on todettu parhaiksi.
 
Eräässä suuressa maantiebussifirmassa tehtiin 80 renkaan kestotesti, joka kesti kaksi vuotta. Pentepillä pinnoitetut kestivät yhtä hyvin kuin uudet renkaat. Mutta ei tässäkään bussiyrityksessä eturenkaina käytetä pinnoitettuja, vaikka paukahtamisriski ei suuri olekaan.
 
SÄHKÖBUSSEISSA SUURET RENGASKULUT
Ja sitten Teppo pinnoittaja heittää pysäyttävän tiedon.
 
- Sähköbussin renkaat kestävät 40 % dieselbussin renkaista, Teppo Vekka kertoo.
 
Rengaskulujen kasvu on siis hurjaa. Vekan tieto perustuu kokemukseen pääkaupunkiseudun bussiliikenteestä.
 
Renkaiden suurempi kuluminen johtuu sähkömoottorin suuremmasta väännöstä ja auton 6-7 tonnin lisämassasta. Regenerointikin lisää renkaiden kulumista.
 
Sama kehityskulkua on odotettavissa muissakin täyssähköautoissa, myös jakelukuorma- autoissa.
 
Ja kun autokaluston rengaskulut kasvavat, rengasliikkeet voivat paremmin.
 
Rengasalan toimija Teppo Vekka on tunnettu myös autourheilun puolelta. Paras saavutus taitaa olla kolmas sija rallin SM-sarjassa. Nyt kilpaa ajaa tytär Linda Vekka pohjoismaisessa Citroen DS3 merkkiluokassa, kilpakumppaneina 16 poikaa. Kisat ajetaan Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!