Moottoripäivitykset Volvon vastaus Super-Scanialle

06.04.2022 00:00 Ajolinja
Tulosta

Volvo kertoo numeroarvoja moottorimuutosten kulutusparannuksista myöhemmin, testien jälkeen.

Keväällä tulevat moottoriparannukset 11-litraiseen, syksyllä 13-litraiseen. Uutuutena on 420 TC.
 
Volvo reagoi ruotsalaiskilpailijansa uuteen 13-litraiseen voimalinjaan. Kun Super-Scania esiteltiin viime marraskuussa, päivä sen jälkeen Volvolta tuli 11- ja 13-litraisten moottorien teknisistä parannuksista kertova tiedote. Se oli vielä epämääräistä höttöä.
 
Tammikuisessa saksalaisessa 1000 pisteen testissä Volvo FH500 TC jäi keskikulutuksessauuden Super-Scanian taakse (juttu edellisellä aukeamalla). Testitulos osoitti, että kulutusparannuksille on tarvetta, josmeinataan pysyä kärkikahinoissa.
 
Helmikuun loppupuolella Volvo kertoi tarkemmin moottorimuutoksista. 11-litraisten parannukset tulevat tuotantoon viikolla 21 eli toukokuun lopulla. 13-litraisten muutokset astuvat tuotantoon viikolla 37 eli syyskuun puolivälissä.
 
MOOTTORINOHJAUKSEN LASKENTATEHOA KASVATETTU
13-litraisen turbocompound-malliston alapäähän tulee uusi 420-heppainen versio.Muut D13TC-versiothan ovat 460- ja 500-hevosvoimaa.
 
Muutoksia on tehty ruiskutussuuttimiin ja nokka-akseliin. Turbocompound-koneista tutut aaltomaiset männät tulevat myös peruskoneiin. Sisäisiä kitkoja on pienennetty kiinnittämällä huomiota mm. välyksiin ja pintamateriaaleihin. Turboakin on uudistettu, öljypumppu on nyt muuttuvatuottoinen.
 
Patentoituja parannuksia on tehty polttoaineen ja moottoriöljyn suodatukseen. Mutta millaisista patenteista on kyse, sitä ei Volvon tuotepäällikkö vielä tiennyt.
 
Pakokaasunpuhdistusjärjestelmän muutoksilla urean kulutus kasvaa, mutta ei tuhoa saavutettua kulutushyötyä.
 
Merkittävä muutos on tapahtunut moottorinohjausjärjestelmässä, jonka laskentatehoa on parannettu. Tälle on tarvetta jo senkin takia, että moottorin vääntömomenttia tullaan annostelemaan jatkuvasti tarpeen mukaan, kun ajetaan vakionopeussäätimellä. Koko vääntö ei ole siis käytössä, jos sille ei ole moottorinohjauksen mielestä tarvetta.
 
Tämä uusi I-Torque-toiminto hallitsee vaihteenvalintaa, moottorin vääntömomenttia ja jarrutusta. Pohjana on tiestön muoto, johon I-See vakionopeussäädin on reagoinut tähänkin asti.
 
Ja kun uusi Volvo käynnistetään, ajotila on aina taloudellisin Economy.
 
Polttoainetaloutta pyritään parantamaan myös tiivistämällä ohjaamon etuosaa ja pidentämällä oven jatketta.

Teksti: Jouni Hievanen, kuva: Volvo

TILAA AJOLINJA!