Marmoritiskin vaihtoehto

13.08.2020 00:00 Ajolinja
Tulosta

Onnin Auton toimitusjohtaja Joni Juvonen ja omaa tuotantoa olevat Premi-Parts-polttoainesäiliöt.

Onnin Auto on toiminut raskaiden varaosakaupassa 42 vuotta. Heidän päätuotteensa ovat voimansiirron ja moottorin osat. Kilpailu kiristyy, kun suuret eurooppalaiset varaosaketjut tulevat tänne. Tulevaisuuteen kurkotetaan varaosakonteilla, joista saa aina osan.
 
Helsingissä Malmilla toimiva Onnin Auto Oy on keskittynyt raskaan kaluston varaosiin. Erityisesti tarjonnassa on kiinnitetty huomiota vaihteistojen ja moottorien osiin.
 
- Tavoitteena on olla varteen otettava vaihtoehto merkkivaraosien marmoritiskille, kertoo toimitusjohtaja Joni Juvonen.
 
Lähes kaikkia kuorma-autojen varaosia on saatavilla. Kiiltävien ”tingeltangelien” eli auton ulkonäköä koristavien lisätarvikkeiden osuutta Onnin Auto on määrätietoisesti pyrkinyt vähentämään.


Avarassa myymälässä on esillä varaosia ja tarvikkeita. Onnin Autolla on myös messurekka, jota on nähty mm. Power Truck Show:ssa. Onnin Autolla on 19 työntekijää.

OMAVALMISTUSTA JA MAAHANTUONTIA
Tarjottavat varaosat hankitaan pääasiassa Italiasta ja Turkista. Näissä maissa laatu ja hinta kohtaavat.
 
- Kiinasta saa toki mitä vain ja halvalla, mutta laadun kanssa saattaa olla ongelmia, kertoo Joni Juvonen.
 
Tuotemerkkejä ovat mm. Euroricambi, Mahle, Ruspa, Was ja Iveco-osat. Onnin Autolla on myös oma metalliosia sisältävä tuotelinja PremiParts, josta löytyy mm. polttoainesäiliöitä, ilmasäiliöitä, ilmajousien jalkaosia ja jarrukilpiä. Premi- Parts-osien suunnittelussa on huomioitu Suomen rankat olosuhteet, esimerkiksi teiden suolaisuus. Materiaalina on korroosiota hyvin kestävä galvanoitu syvävetoteräs.


Timo Juvonen perusti Onnin Auton isänsä Onni Juvosen kanssa. Timo jatkaa edelleen yhtiön palveluksessa 42 vuoden kokemuksella varaosamyyjänä. Toimitusjohtajan tehtävät hän luovutti pojalleen 1,5 vuotta sitten.

SCANIA KAKKAA OMAAN REPPUUNSA
- Scanian korinosia emme voi kuitenkaan toimittaa merkin aggressiivisen 15 vuotta kestävän muotosuojauksen takia Joni Juvonen kertoo.
 
Autovalmistajat suojaavat tuotteitaan muotosuojauksella. Sen saa maksimissaan viideksi vuodeksi kerrallaan ja sen voi uusia enintään kolme kertaa. Lähtökohtaisesti tällä suojataan automallia niin, ettei toinen autovalmistaja kopioi omaan automallinsa osiin samoja muotoja.
 
Scania on soveltanut muista kuorma-automerkeistä poiketen muotosuojausta niin, että sillä estetään muiden kuin Scanian toimittamien korin osien myynti myös jälkimarkkinoilla. Tällä hetkellä suojaus ulottuu nelossarjan Scania-malleihin asti.
 
Tästä on erityisesti ulkonäöllisiä seurauksia. Jos vaikka Scanian puskurin kulma on saanut kolhun, sitä ei helposti uusita, vaan annetaan repsottaa. Marmoritiskille ei raaskita heittää tonnia. Jos osa maksaisi tarvikkeena satasen luokkaa, se kyllä maltettaisiin satsata.
 
- Minusta tämä ei ole merkin imagon kannalta hyvä asia, vaan tässä Scania kakkaa ahneudellaan omaan reppuunsa, tuumii Juvonen.


Mahlen moottoriosat sekä Euroricambin vaihteiston ja voimansiirron osat kuuluvat Onnin Auton tuotevalikoimaan. Kuvassa on paketeissa FH-Volvon mäntä ja kolmosvaihteen hammaspyörä.

OMA KORJAAMO SALOSSA
Onnin Autolla on Salossa toinen myymälä ja kuuden mekaanikon kaupallinen korjaamo. Sieltä saatuja kokemuksia hyödynnetään esimerkiksi osien laadun ja sopivuuden seurannassa.
 
Yleensä homma menee näin: Jos joku korjaamoostaa kymmenen euron vaijerin, joka ei olekaan autoon sopiva, niin ylityöllistetyllä korjaamoyrittäjällä ei ole aikaa reklamointiin. Tällöin sopimaton vaijeri heitetään roskiin ja haetaan marmoritiskiltä uusi osa - ja jatkossa ei ainakaan sitä vaijeria osteta tarviketoimittajalta. Sama tilanne tulee, jos muutaman euron osa ei kestä käytössä.
 
Onnin Auton omalta korjaamolta saadaan siis taloudellisen tuoton lisäksi varaosista hyödyllistä kokemusperäistä tietoa.


Jenni Jurvela vastaa Onnin Auton varaston päivittäisestä toiminnasta.

EI VOIDA SAMMALOITUA
Suomeen on voimalla rantautunut ja rantautumassaEuroopasta isoja varaosatoimittajia varastoineen.
 
- Se tulee olemaan iso uhka täällä toimiville varaosakauppiaille, Joni Juvonen toteaa.
 
Osia on toki tähänkin asti saanut suoraa Euroopasta. Jos osa löytyy kotimaassa toimivan varaosakauppiaan hyllystä, niin ei sitä Euroopasta toimitettavaa osaa jäädä odottamaan.
 
- Se tekee kaupat, jolla osa on hyllyssä, Juvonen toteaa.
 
Onnin Auton asiakkaista valtaosa on korjaamoyrittäjiä. Osia voi ostaa myymälöistä tai verkkokaupasta kuka tahansa. Tulevaisuuden suunnitelmissa on omien korjaamoiden lisääminen. Lisäksi ollaan tuomassa automaattisia itsepalveluperiaatteella toimivia varaosavarastokontteja. Ne tulevat palvelemaan käyttäjiksi hyväksyttyjä asiakkaita yötä päivää.
 
Onnin Auton omassa varastossa Helsingissä Malmilla on noin 12 000 varosanimikettä. Optimointia tehdään koko ajan. Tavoitteena on 90 % palveluaste.


ToolKraft oli Onni Juvosen työpaikka ennen kuin hän perusti poikansa Timo Juvosen kanssa Onnin Auton.

ONNIN AUTO ALOITTI VUONNA 1978

Nykyisen toimitusjohtajan isoisä Onni Juvonen työskenteli varaosien parissa Toolkraft-yhtiössä. Hänen poikansa Timo Juvonen suoritti kaupallisen koulutuksen. Sitten isä kysyi pojaltaan, että ”mitäs Timo meinaat isona tehdä?” Yhdessä päätettiin jatkaa siitä, mitä Onni Juvonen oli siihenkin asti tehnyt - mutta nyt omissa nimissä.
 
Alkuvaiheessa Onnin Autolla ei ollut varsinaista myymälää. Onni Juvonen teki kauppaa ja Timo Juvonen pakkasi tavarat. Vuonna 1980 hankittiin ensimmäinen oma myymälä noin 100 metrin päästä nykyisistä toimitiloista. Liiketoiminta siirtyi sitten kokonaisuudessaan Timo Juvoselle ja myöhemmin toimintaan mukaan tuli yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Timon poika Joni Juvonen.

Teksti ja kuvat: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA!